tirsdag 20. januar 2015

Kakekrigen dag 1 - Limemousee på browniebunn

Takk til alle som fulgte ivrig med på Kakekrigen i går =) Og takk for alle de koselige kommentarene, meldingene og snappene =)
Jeg kom meg gjennom dag 1 av kakekrigen.. HURRA...
I dag kommer oppskrift og fremgangsmåte på det jeg lagde..



Brownie
150 g smør
3 dl sukker
1 1/2 dl hvetemel
2 ts vaniljesukker eller 1/2 ts ekte vaniljepulver
4 ss bakekakao
2 egg


Smelt 150 gram smør

Mål opp de tørre ingrediensene. 3 dl sukker og 1 1/2 dl hvetemel

Denne gangen brukte jeg vaniljepulveret fra Bourbon, og det ble kjempegodt

Ha sukker, mel og vaniljepulver i en bolle

 Tilsett kakaopulver og rør godt


Visp så inn eggene før du tilsetter det smeltede smøret til slutt

 Smør en form med smør og dekk den med bakepapir

Ha røra i forma og stek  i ca 15-20 min på 200C°
Den skal se litt uferdig ut når du tar den ut, for den stivner litt når den kjøler seg ned.

Når brownien er nedkjølt brukte jeg en rund utstikker til å stikke ut sirkler med. Denne gangen valgte jeg en litt mindre utstikker enn den jeg brukte på kakekrigen.


Limemousee
6 lime
100 g sukker
40 g vann
2 eggehviter
4 plater gelatin
2 dl fløte


Legg gelatin-platene i bløt i kaldt vann

Ha sukker og vann i en kjele og kok opp på middels varme til det blir sirup lignende.

Ha eggehvitene i en bolle og pisk de til marengs.

Skyll limen godt, rasp skallet av 5 lime.

Ha skallet fra lime og saften fra 5 lime i en skål.

Skvis vannet ut av gelatinen og smelt den i mikroen i ca 15 sek.

Bland den smeltede gelatinen i limesafta

Hell forsiktig blandingen over i marengsen

Rør forsikti slik at det blir godt blandet

Pisk så krem av kremfløten og vend den forsiktig inn i marengs og limeblandingen.

 Bruk en sprøytepose med en stor tipp å sprøyt ut limemouseen på browniebitene





 Lime og sjokolade sammen er rågodt


 Du kan også ha litt jordbærcoulis over om du har lyst men i dag valgte jeg å ikke bruke det.

 Bruk den siste limen og rasp litt av skallet over til pynt

 Mmmmm.... Deilig limemousee på browniebunn =)


ENJOY


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar