onsdag 21. januar 2015

Kakekrigen dag 2 - Sukkerbrød og vaniljekrem

Dag 2 av Kakekrigen er gjennomført og jeg klarte meg gjennom sukkerbrødet og vaniljekremen til Lars Lian..
Bløtkaker lager jeg jo ofte, og vi MÅ alltid ha bløtkake til bursdager her i huset. Men bløtkake UTEN potetmel eller bakepulver og at man skal varme opp egg og sukker, det hadde jeg aldri gjort før, og syns det var TOTALT unødvendig.. Jeg syns ikke smaken blir annerledes av at det er litt potetmel i bunnen. Så jeg lager MINE sukkerbrød med potetmel og FERDIG MED DET! Så, i dag kommer min, eller min mors oppskrift på sukkerbrød, og oppskrift på den vaniljekremen jeg bruker.


Mammas sukkerbrød
6 egg
265 gram sukker
150 gram mel
75 gram potetmel
1,5 ts bakepulver

*Pisk egg og sukker til eggedosis.
*Sikt inn det tørre og hvelv det for hånd inn i eggedosisen(ikke bruk mikser for da mikser du lufta ut)

Smør en form (ca 25-30 cm) og kle den med bakepapir før du har i røra :)
Stekes på 180 grader i ca 30-40 min!





Vaniljekrem
3 dl fløte
2 dl melk
1 vaniljestang
5 eggeplommer
0,5 dl sukker
25 g maizenna

Del en vaniljestang på langs og skrap ut frøene

Mål opp 3 dl fløte og 2 dl melk - tilsammen 5 dl

Ha fløte- og melkeblandingen i en kjele sammen med frøene fra vaniljestangen
Sett platen på middels og rør godt.

5 eggeplommer i en skål.

I en skål blander du 5 eggeplommer og 0,5 dl sukker. Rør godt.

 Så blander man 25 gram maizenna i egge- og sukkerblandingen. Rør godt.

Rør godt i kjelen til det begynner å småkoke. Skru plata ned på 1.

Så tar vi litt av fløte- og melkeblandingen i et lite desilitermål.

Det skal helles oppi egge-blandinge mens man rører godt.

Så heller vi eggeblandingen tilbake i kjelen.

Sett plata på medium igjen og rør hele tiden. Nå skal den tykne ganske mye.
Når den er blitt tykk nok(den tykner litt mer når den blir kald, så ikke la den stå for lenge)

Herlig å se vaniljefrøene i kremen =)
 
Håper dere ble litt inspirert av oppskriftene. Sukkerbrød og vaniljekrem er IKKE vanskelig, så håper virkelig dere kaster dere over det og prøver =)
 
ENJOY!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar