tirsdag 25. november 2014

Konfekt

I går hadde jeg konfekt og sjokoladekurs sammen med en gjeng herlige damer.. Vi lagde endel konfekt, skravla og smakte litt på varene =)
Jeg hadde på forhånd laget 4 forskjellige fyll, og her kommer oppskriftene =)

1. Mintfyll
1 eggehvite
1/2 dl fløte
15-20 dråper peppermynteolje(eller annen smak)
500 g melis

*Bland eggehvite og fløte godt sammen.
*Tilsett peppermynteoljen(eller annen olje for annen smak)
*Ha i 500g melis.
Hvis du setter blandingen i kjøleskapt stivner den litt så jeg anbefaler å lage den før du skal bruke den og la den stå ute til da.

2. Sjokoladefyll
400 g sjokolade
1 pk fløte
2 ts vaniljeessens
30 g smør

*Smelt alt i en kjele, det skal ikke kokes opp, bare smeltes.
*Ta kjelen av plata og avkjøl det.
*Bruk en sprøytepose for å ha det i konfekten

3. Salt karamell
300 g sukker
2 dl fløte
2 ss smør
Maldonsalt

*Smelt sukkeret på svak varme i en panne
*Varm opp fløten til den er fingervarm
*Ha smøret i sukkeret
*Når sukkeret er smelta, ha litt og litt fløte i. Rør godt for hver gang.
*La blandingen småkoke litt på svak varme
*Ta den av plata og la den avkjøle seg litt.
*Smak til med maldonsalt. Jeg pleier å hakke det opp i bittesmå biter når jeg skal ha det i konfekt.

4. Nougatfyll
200 g odense nougat
1 dl kremfløte
50 g smør

*Ha alt i en kjele og smelt det. Det skal IKKE koke.
*Ta kjelen av platen og avkjøl det.
*Dette fyllet kan også piskes opp når det er helt avkjølt, men jeg syns ikke man trenger det når det skal være i konfekt.

Det er bare fantasien som setter grenser. Bruk ting du liker og  miks smaker. Litt finhakket chilli i sjokoladefyllet gir en ekstra spiss. Eller en spiseskje baileys i nougatfyllet smaker også godt.
En peanøtt sammen med sjokoladefyllet smaker herlig. Ingen grenser. Bare prøv dere fram..

Blir endel kofekt laging her fremover, så følg med på bloggen og Facebooksiden min Lillis søtsaker =)

Ha en fantastisk dag =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar