søndag 1. september 2013

Nybegynner tips

Har fått en forespørsel om å lage et innlegg med tips til nybegynnere, og det kan jeg jo selvfølgelig prøve å gjøre. Viktig å huske på at dette er MINE tips, og ikke alle i kakebakeverden gjør det på samme måte, for det er utallige måter å gjøre ting på.. Dette er hva jeg har funnet ut er lurt å gjøre, og å ikke gjøre..

Fondant vs marsipan.
 Dette er noe som stadig vekker diskusjon blandt kakebakere. Noen sverger til det ene og noen til det andre. Jeg liker best fondant, både pga smaken og konsistensen. Jeg syns den er lettest å jobbe med og føler jeg får til ting MYE bedre med fondant enn med marsipan. Fondant er også veldig allergivennelig siden det ikke inneholder nøtter slik som marsipan.
Når det er sagt, er det 2 ting som er viktig å vite om fondant for en nybegynner.
1. Når man bruker fondant, må man bruke melis og IKKE mel når man elter, knar inn farge eller modelerer. Bruker du mel blir fondanten seig og klissete. Til marsipan derimot kan du bruke mel eller maizenna.
2. Fondant reagerer med kremfløte, så krem av kremfløte funker dårlig under fondant. (tips til hva du kan bruke kommer lenger ned i innlegget)

Utstyr
Når man er nybegynner er det ikke mye utstyr man MÅ ha, men noen ting kunne jeg virkelig ikke klart meg uten.
1. Smoother

Dette BURDE man ha for å få lokket på kakene til  bli gjevne og fine. Har du det ikke kan du fint bruke hendene, men når du først har prøvd en smoother, så går man ikke tilbake igjen.

Hvordan trekke en kake med fondant eller marsipan






2. Farge
Konditorfarge fra butikken er det VÆRSTE du kan bruke. Fargene blir ikke fine og blander du det i fondant, blir fondanten klissete og ekkel fordi du tilsetter væske.
Disse fargene fra Wilton er pastafarger og er tykke som gele i konsistensen. Fondanten blir ikke klissete og du trenger knapt en dråpe for å få en fin farge. Du kan også farge smørkrem og andre kremer med disse. Husk at de setter fort farge, så lurt å bruke hansker om man skal farge fondant eller marsipan.

Hvordan farge fondant og marsipan




Hvordan gjør vi det?
For å trekke en kake med fondant, og få det til å se fint ut, er det viktig å vite hvordan vi setter sammen en kake, og hvordan vi smører den opp FØR vi trekker den.
Dette har jeg laget et innlegg om tidligere - Hvordan fylle og trekke en kake
Husk at det er veldig viktig å bruke dik hvis man har fyll mer krem i og fondant som lokk. Det står mer om det i innlegget i linken.

Steder man får kjøpt utstyr og diverse
Cacas - nettbutikk, tips og oppskrifter
Kakeboksen - nettbutikk, forum og oppskrifter
Kakebua - nettbutikk med utstyr, har også blogg med masse inspirasjon. www.kakebuasblogg.blogspot.com

Jernia, andre kjøkkenbutikker og noen OBS butikker har også litt basic utstyr.



Fikk også spørsmål om tips og oppskrifter til gode kombinasjoner til fyll i kake, og det kommer i et eget innlegg =)
Håper dette innlegget hjalp litt, er det noen som lurer på noe så spør gjerne i kommentarfeltet så skal jeg svare så godt jeg kan =)

7 kommentarer: