mandag 12. januar 2015

Vaniljekrem - oppskrift og bilder

I dag har jeg lyst til å dele en vaniljekrem oppskrift med dere. Mange tror vaniljekrem er veldig hokus pokus å lage, men det er det IKKE! Har du gjort det etpar ganger så visper du sammen en porsjon vaniljekrem ganske fort. Jeg lagde boller i dag, og mens deigen sto til heving laget jeg vaniljekrem og satte til kjøling så den var kald nok når bollene var trilla ut =)

Vaniljekrem
3 dl fløte
2 dl melk
1 vaniljestang
5 eggeplommer
0,5 dl sukker
25 g maizenna

Del en vaniljestang på langs og skrap ut frøene

Mål opp 3 dl fløte og 2 dl melk - tilsammen 5 dl

Ha fløte- og melkeblandingen i en kjele sammen med frøene fra vaniljestangen
Sett platen på middels og rør godt.

5 eggeplommer i en skål.

I en skål blander du 5 eggeplommer og 0,5 dl sukker. Rør godt.

 Så blander man 25 gram maizenna i egge- og sukkerblandingen. Rør godt.

Rør godt i kjelen til det begynner å småkoke. Skru plata ned på 1.

Så tar vi litt av fløte- og melkeblandingen i et lite desilitermål.

Det skal helles oppi egge-blandinge mens man rører godt.

Så heller vi eggeblandingen tilbake i kjelen.

Sett plata på medium igjen og rør hele tiden. Nå skal den tykne ganske mye.
Når den er blitt tykk nok(den tykner litt mer når den blir kald, så ikke la den stå for lenge)

Herlig å se vaniljefrøene i kremen =)

Jeg setter ofte ting til avkjøling i vinduet istedenfor i kjøleskapet.. 



Skolebrød med hjemmelaget vaniljekrem =)

Denne vaniljekremen bruker jeg til MYE. Som fyll i kaker, i bakst, til pavlova, desserter og annet godt. Håper dere likte bildene =)

ENJOY!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar