mandag 16. juni 2014

Sukkerbrød oppskrift

Det finnes utallige oppskrifter og måter å lage sukkerbrød på. Jeg fant min oppskrift i mamma sin bakebok for mange år siden. Den funker ALLTID og blir ALLTID høy, fin og saftig, så det er den jeg bruker.
Noen har spurt etter oppskriften, så her kommer den =)

Sukkerbrød
6 egg
265 gram sukker
150 gram mel
75 gram potetmel
1,5 ts bakepulver

*Pisk egg og sukker til eggedosis. Jeg bruker KitchenAid og pisker leeeeenge(type 10-15 min)
*Sikt det tørre og hvelv det forsiktig inn i eggedosisen. IKKE bruk kjøkkenmaskin da, men en slikkepott. Vend det veldig forsiktig inn så du ikke "slår" lufta ut av sukkerbrødet.
*Smør og kle en form med bakepapir (25-30 cm)

Stekes på 180º i ca 30-40 min..

Jeg velver det opp ned på en rist etter etpar min..
Vellykka sukkerbrød HVER gang..


4 kommentarer:

  1. Wow, den var svær og fin! Hva er målene på forma du har brukt for å lage denne?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei..
      Tror jeg brukte 25 cm form på denne =)
      Ja, denne oppskriften har aldri skuffa meg =)

      Slett
  2. Å, denne virka bra! Har sjekka ca 70 oppskrifter nå! hehe Men lurte på en ting... Steker du den i midten av ovnen? Og du snur den opp nd bare et par min etter at den er tatt ut av ovnen? Takk for svar! :)

    SvarSlett
  3. Denne oppskrifta har aldri skuffa meg :) jeg steker den i midten av ovnen og lar den hvile etpar minutter før jeg hvelver den over :)

    SvarSlett