tirsdag 26. januar 2010

Bløtkake :D

Jeg fikk en forspørsel om en bløtkake oppskrift og selvfølgelig skal du få det Marianne..=) Er såå koselig når noen spør.

Når jeg skal lage bløtkake har jeg endel oppskrifter å velge mellom, så det kommer helt ann på anledningen og hvor god tid jeg har.

Her er hvertfall oppskrift på en enkel, lettvint og GOD bløtkake..

Kakebunn
5 egg
150 gram sukker
150 gram hvetemel
1 ts bakepulver


*Pisk egg og sukker til eggedosis.
*Rør mel og bakepulver forsiktig inn i eggedosisen.
*Smør en rund form på ca 24 cm i diameter.
*Stekes i ca 45 min på 160°C.
*Avkjøl på rist.

Når kaken er avkjølt deler jeg den i 3.( slik at du nå har 3 deler)

Nå er det veldig valgfritt hva man vil ha inni, men jeg liker BEST banan og jordbær. Det er min FAVORITT..=)

Da trenger man:
- 3 bananer
- 1 kurv ferske jordbær eller jordbærsyltetøy.
- 1 liten kartong kremfløte
- litt sukker

* Først pisker jeg kremen og tilsetter litt sukker(ikke mye siden banan og jordbær også er søtt)
* Så deler jeg kremen i 3 boller. Ta en bolle med med litt mere krem enn de to andre..
* Har man ferske jordbær moser man de lett(ikke alle, noen kan brukes til pynt)har man ikke ferske bruker man jordbærsyltetøy. Man blander det da inn i den ene bollen med krem(ikke den med mest i, den skal brukes utenpå kaken)
*Så tar man det nederste laget med sukkerbrød og legger på et fat. Sprinkle litt saft, brus eller juice over slik at den blir litt fuktig, så legger du jordbær/krem fyller på.
* Legg så neste sukkerbunn lokk oppå.
*Mos bananen og bland med kremen. Legg det så oppå sukkerbunnen.
*Tilslutt legger du siste sukkerbunnen oppå banan/krem laget. Bruk så den siste bollen med krem til å ha utenpå og rundt kaken.
*Pynt gjerne oppå med revet sjokolade, jordbær eller annet godt.
* Kan også bruke marsipan eller mmf lokk over for å pynte litt ekstra, men skal komme tilbake med oppskrift til det=)=) Har ikke noe bilde akkurat nå, men kommer med det seinere..=)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar