lørdag 4. mai 2013

Verdens beste sjokoladekrem - oppskrift

Har lyst til å dele min oppskrift på verdens beste sjokoladekrem med dere. Vet det florerer av forskjellige oppskrifter og mange av dem er nok også ganske like hverandre. Denne oppskriften kommer fra min mammas kokebok, og jeg syns den er verdens beste sjokoladekrem. Den passer til det meste, fra fyll i kake, til trekk rundt kaka, og ikke minst som topping til herlige cupcakes.

Verdens beste sjokoladekrem/mammas sjokoladekrem

1 plate kokesjokolade. (Jeg syns det blir best med Dronningsjokoladen)
4ss kaffe
Smeltes sammen.

200 g smør(mykt)
150 g melis
Piskes sammen

Tilsett den smeltede sjokolade,-og kaffe blandingen og pisk godt.
Tilsett så ett egg og pisk godt, så du ser at kremen blir luftig.

Setter gjerne kremen litt i kjøleskapet før den skal brukes, men ikkk for lenge for da stivner den litt. Den kan fint også fryses ned og piskes opp igjen ved behov.

Denne kremen passer med det meste, og jeg bruker den ofte i sjokolade,- eller vaniljekake med andre kombinasjoner. Strø over oreokjeks, daimbiter, smash, peanøtter, eller hakk opp frukt som jordbær, bringebær eller rips. Kjempegodt =)


ENJOY

34 kommentarer:

  1. Wow, incredible blog layout! How lengthy have you
    been blogging for? you make running a blog glance easy.

    The whole look of your web site is wonderful, let alone the content!



    Here is my blog post - work boot warehouse

    SvarSlett
  2. Hei.
    Denne sjokoladekremen er bare helt fantastisk. Fikk superskryt på jobb og måtte dele oppskriften med alle :) Kan virkelig anbefales!!!

    SvarSlett
  3. skal man ha på et egg uten å pasteurisere det??? kan man ikke få salmonella av det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Egget skal ikke haes på, men piskes inn i kremen.
      Det er helt trygt =)

      Slett
  4. Er det 100g sjokolade du bruker? Ei sånn lita plate?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker som regel 2 små plater eller en stor, men jeg ELSKER sjokolade :)

      Slett
  5. Skal prøve denne på sjokoladekaka mi som jeg skal lage til min brors bursdag :-) gleder meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig =)
      Gå gjerne inn på facebook siden min: Lillis søtsaker og del bilde av kaken =)

      Slett
  6. Må vi ha kaffe oppi? jeg skal lage til bursdagsgjestene mine på 15-16 år, og det er mange som ikke liker kaffe, jeg er heller ikke så begeistret over det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sandra.
      Du må ikke ha kaffe i nei.. Bruk kakao hvis du vil. Eller kaffe latte om dere liker det. Kremen smaker ikke så mye kaffe, det er nesten mer bare for at konsistensen på kremen skal vli riktig =)

      Slett
  7. Hei.

    Hvor stor mengde blir dette ca? Jeg skal lage en ganske stor rund sjokoladekake (minst 26 cm) med 2 lag krem + dekke hele kaken. Bør jeg halvdoble/doble oppskriften?

    SvarSlett
  8. Jeg glemte å hive med et ekstra spørsmål. Går det greit å lage kaken ferdig noen timer i forveien og ha den i kjøleskapet, eller vil kremen bli for stiv? Kan det eventuelt hjelpe å ta den ut på disken litt før servering? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Håper det ikke er for sent, men så ikke kommentaren din før nå..
      Jeg ville doblet oppskriften hvis du skal bruke den både til dik inni kaken og til å smøre den opp med. Skal du bruke den til å bare smøre opp kaken holder denne oppskriften =)
      Den blir ikke veldig stiv nei, så du kan fint ha den i kjøleskapet. Jeg tar alltid de fleste kakene mine ut litt før servering, sålenge det ikke er kremfløte i noe av det =)

      Slett
  9. Kan man fryse en kake med kremen på?

    SvarSlett
  10. Hei, tror du denne kan brukes og blir god på nøttebunn??

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei..
      Beklager sent svar, har ikke fått noe varsel om kommentarer.. :s Men ja, den blir nok veldig god på nøttebunn.. Bruk mørk kokesjokolade =)

      Slett
  11. Noen andre spurte om det samme tidligere, men jeg ble litt forvirret av svaret. I oppskriften står det 1 plate sjokolade, men i svaret skriver du at du bruker 2. Hvor mange gram sjokolade skal det være? Ser utrolig godt ut, gleder meg til å prøve :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Skjønner at svaret kan være litt forvirrende. Jeg bruker 1 men noenganger to plater hvis jeg vil ha en veldig fyldig smak. Det er litt smak og behag, så smak deg gjerne fram. Om du bruker to plater kan det hende du trenger litt mere melis =)

      Slett
  12. Hei. Har akkurat laget smørkremen. Veldig god! Men den skal ikke brukes før i morgen, evt onsdag! Hvordan oppbevarer jeg den? Eller må den kastes? 😲😩😳

    SvarSlett
  13. Hei hei! :) Jeg bare lurer på dette med kaffe og sjokoladeblandingen: er det ikke sånn at vann får sjokolade til å slå seg? Og det er jo vann i kaffen... Ble bare litt redd for å blande dem :P eller går det greit? Jeg forstår meg ikke alltid på den der kjøkkenkjemien, hehe ;)

    SvarSlett
  14. Hei Silje. Du kan fint blande det uten at det blir problemer :)

    SvarSlett
  15. Hei! Kan man bruke melkesjokolade i denne oppskriften?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan du Anne ;) hvilken sjokolade som helst :)

      Slett
  16. Hei! Kan denne kremen brukes til å sprøyte "striper" på siden av en rund sjokoladekake? Og vil kremen holde seg i striper i kjøleskapet noen timer? (Mener sånne striper som er på klassiske bløtkaker :-) )

    SvarSlett
  17. Hei. Det kan den :) hvis du syns den er litt myk kan du bare ha i litt mere melis ;)

    SvarSlett
  18. Hej jeg er også lidt forvirret �� er det plader med 100gr chokolade el 200gr chokolade ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Bruk 100g om du liker litt sjokoladesmak og 200g om du liker MYE :) kommer også litt ann på hvilken type sjokolade du bruker :)

      Slett
  19. Er dette en veldig mektig krem? Ser veldig godt ut��

    SvarSlett
  20. hei!
    kan du bruke denne kremen under marsipanlokk?

    SvarSlett
  21. Klarer ikke å se hvor mange egg som skal til?

    SvarSlett
  22. Takk for nydelig sjokoladekrem 👍🏻

    SvarSlett
  23. Hei🎅🏻 gleder meg til å prøve denne på en rund Sjokoladekake, har du en slik oppskrift å annbefale også? På bloggen?

    SvarSlett
  24. Jeg lager denne med Stratos! 1 hel stor plate. Det anbefales! Takk for oppskriften!

    SvarSlett